U bečkoj Kući Kulture (Kunst Haus) poznatoj i kao Hundertwasserov muzej, svjedočili smo, osim stalnoj postavci djela legendarnog Friedensreicha Hundertwassera, koji je nekoć redizajnirao čitavu četvrt i učinio je svjetski poznatom atrakcijom, i postavci izložbe originalnih djela Linde McCartney.
Linda McCartney je bila vrhunska umjetnica s fotoaparatom, a nažalost, često je taj njezin dar bio u sjeni činjenice da je bila udata za velikog Paul McCartneya i činjenice da su je mnogi znali tek kao članicu njegovih Wingsa, žensku čudnih frizura i upitnog talenta za klavijaturama.
No, Linda, odrasla od 1941. u bogatoj američkoj obitelji odvjetnika Lee Eastmana od malih nogu je, ma kako zvučalo frazirano, osjećala rock glazbu i taj čitav svijet novih umjetnika, pjesnika i glazbenika, kojeg je onda znalački zauvijek sačuvala provučenog kroz objektiv svojih fotoaparata. Sve do smrti, sada već daleke 1998. godine.
Rockere je i prije mogao slikati svatko, tako je i danas, ali bi tek rijetki među nama zapravo znali što žele uslikati. Slučajna fotografija može se dogoditi, zapanjiti svijet, ali ne možete napraviti višegodišnji niz zapanjujućih fotogtrafija tek tako, slučajno.
Linda je iskusila Hendrixov Experience 1968.
A Linda je znala taj svijet, upoznala ga je i iznutra i s vanjske strane i zato su njezine slike tako dobre. Legendarne. Poznavala je i McCartneya i Beatlese prije nego li je pristala promijeniti svoje prezime 1969. i upustiti se u dugi brak s Paulom. Do tada je već imala zavidan broj velikih i već kultnih fotografija. Ovjekovječila je Jimi Hendrixa, Franka Zappu, Greateful Dead, Janis Joplin, Jim Morrisona. Već su joj fotografije išle na naslovnice magazina poput Rolling Stonea.
Obiteljska idila McCartneyevih u Škotskoj - uhvaćeni u pokretu i igri.
Može se reći da je Linda bila od onih koji su rock glazbi davali onu višu dimenziju. Njezine slike objašnjavale su kako svijet rock glazbe nije svijet kratkotrajnih zvijezda, lijepih ili čudnih ljudi, nego svijet dubokog promišljanja, svijet vječnih ideja, evergreena...
Kada gledate sve te fotografije shvatite da je bila prijatelj sa svojim modelima. Predobar prijatelj. Koji od svojih srodnih duša kroji sliku legende. Znala je što želi uslikati i to radila u izuzetno malo pokušaja. Pet, šest klikova i to je to.
Mick Jagger je na fotkama upravo onaj Jagger kakvog iščitavate iz pjesama Stonesa, Eric Clapton nije smušeni drogama razoren nestaško, nego kontemplirajuće gitarsko božanstvo, a Yoko se zlokobno nadvija nad John Lennonom čime Linda svjesno na nekoliko fotografija ukazuje na skori kraj The Beatlesa.
Naslovnica knjige koja prati izložbu
Linda je posebno jaka na teritoriju obiteljskih fotografija. Brak s McCartneyem je, gledate li fotke, bio bajkovito putovanje na kojem su se intenzivno družili sa svojom djecom i međusobno obožavali, bilo na obroncima škotskog Highlanda, bilo na ljetovanjima po Jamajci.
Gledajući fenomenalne analogne prikaze obiteljske idile, pojačane odličnim prebacivanjem fokusa na mačke i konje, osjećate se kao dio Paulove i Lindine obitelji, kao da ste i vi odrasli skupa s njima. Jer, na slikama nema ljutnje, srdžbe i zavisti...samo beskrajna igra.
Izložba je otvorena u lipnju, a traje sve do 10. listopada. Postavljeno je oko 200 slika. Ako se zateknete u Beču u međuvremenu, obvezno je posjetite. Ili na internetu kupite najnoviju Taschenovu knjigu, pravu veliku "coffee table book" koja će vam u fascinantno velikom formatu pružiti uvid u dio Lindinih fotki i izložbe kao takve.
Osim "klasičnih" rockera, Linda nam je u vječno iznova novo doživljavanje ostavila i slike Michaela Jacksona, Jeff Buckleya, Johnny Deppa i Kate Moss.
Vrijedi vidjeti.
Vaš novinar pred muzejem Hundertwasser.